Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü Daire Başkanlıklarının Görevlerine Dair Yönerge
Sağlık Bakanlığı Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü tarafından “Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü Daire Başkanlıklarının Görevlerine Dair Yönerge” yayımlanmıştır.
21/06/2012 tarihli ve 12023 sayılı Bakan Onayı İle Yürürlüğe Konulan:
SAĞLIK BAKANLIĞI
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve Kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Yönergenin amacı, Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü bünyesindeki daire başkanlıklarının görev ve yetkilerine ilişkin esasları düzenlemektir.
Bu Yönerge, Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü bünyesindeki daire başkanlıklarını kapsar.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Yönerge, 11/10/2011 tarihli ve 663 sayılı Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname’nin 40 ıncı maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Yönergede geçen
a) Bakanlık: Sağlık Bakanlığını,
b) Genel Müdürlük: Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğünü,
c) Genel Müdür: Sağlık Hizmetleri Genel Müdürünü,
ç) KHK: 11/10/2011 tarihli ve 663 Sayılı Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameyi,
d) Kamu sağlık tesisi: 1219 sayılı Kanunun 12 nci maddesinin ikinci fıkrasının (a) bendi kapsamındaki sağlık hizmet sunucularına ait sağlık tesislerini,
e) İzleme: Daire başkanlıkları tarafından görev alanına ilişkin faaliyette bulunan kurum ve kuruluşların iş ve işlemlerinin, periyodik olarak yerinde incelenmesi, denetlenmesi ve değerlendirilmesini yapma veya yaptırma sürecini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Daire Başkanlıkları ve Görevleri
Daire başkanlıkları
MADDE 4 – (1) Genel Müdürlüğün daire başkanlıkları şunlardır:
a) Kamu sağlık tesisleri ruhsatlandırma daire başkanlığı,
b) Özel sağlık tesisleri ruhsatlandırma daire başkanlığı,
c) Özel sağlık tesisleri faaliyet daire başkanlığı,
ç) Özel teşhis ve tedavi merkezleri daire başkanlığı,
d) Denetim ve değerlendirme daire başkanlığı,
e) Sağlık turizmi daire başkanlığı,
f) Organ, doku nakli ve diyaliz hizmetleri daire başkanlığı,
g) Tıbbi laboratuar hizmetleri daire başkanlığı,
ğ) Kan hizmetleri daire başkanlığı,
h) Hasta hakları ve tıbbi sosyal hizmetler daire başkanlığı,
ı) Sağlık hizmet standartları daire başkanlığı,
i) Sağlık meslek standartları daire başkanlığı,
j) Eğitim ve sertifikasyon hizmetleri daire başkanlığı,
k) Sağlık insan gücü planlama daire başkanlığı,
l) Sağlık hizmetleri planlama daire başkanlığı,
m) Tıpta ve diş hekimliğinde uzmanlık eğitimi daire başkanlığı,
n) Tescil ve denklik işlemleri daire başkanlığı,
o) İdari ve mali işler daire başkanlığı,
ö) Mevzuat işleri daire başkanlığı,
p) Sosyal güvenlik uygulamaları daire başkanlığı,
r) İstatistik, analiz ve bilgi sistemleri daire başkanlığı,
s) Sağlıkta kalite ve akreditasyon daire başkanlığı,
ş) Geleneksel, tamamlayıcı ve alternatif tıp uygulamaları daire başkanlığı
(2) Genel müdür, birden fazla daireyi ilgilendiren konular için daire başkanlıkları ve dış kurumlarla koordinasyonu sağlamak üzere bölüm koordinatörü görevlendirebilir.
Kamu sağlık tesisleri ruhsatlandırma daire başkanlığı
MADDE 5- (1) Kamu sağlık tesisleri ruhsatlandırma daire başkanlığının Görevleri şunlardır:
a) Kamu sağlık tesisleri ile vakıf üniversitelerinin sağlık tesislerine ait binaların
1) Ön izin, ruhsat verilmesi ve iptali işlemlerini,
2) Birleşme, dönüşüm ve taşınma, kat ilavesi, ek bina işlemlerini,
tescil etmek,
b) Ruhsatlandırma sonrası faaliyet izin belgesi düzenlenmesi işlemlerinden
1) Yatak/ünit artırma/azaltma, rol değişikliği, uzmanlık dalı/klinik, özellikli tıbbi hizmet birimi, planlamaya tabi cihaz ilave-iptali, isim, adres ve unvan değişikliklerine ilişkin işlemleri,
2) Faaliyetini askıya alma, durdurma ve kapatma, tekrar faaliyete başlaması ile ilgili işlemleri,
tescil etmek,
c) Valiliklerce yapılan hastane birlikte kullanım protokollerini takip etmek,
ç) Tıbbi Cihaz Daimi Özel İhtisas Komisyonu sekretaryasını yürütmek,
d) Genel Müdür tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
Özel sağlık tesisleri ruhsatlandırma daire başkanlığı
MADDE 6 – (1) Özel sağlık tesisleri ruhsatlandırma daire başkanlığının görevleri şunlardır:
a) Gerçek kişiler ile özel hukuk tüzel kişilerine ait özel hastane ve tıp merkezleri binalarının
1) Ön izin ve iptali işlemlerini,
2) Tıp merkezlerinin özel hastaneye dönüşümü, kat ilavesi ve ek bina taleplerinin kabulü ve planlamayı ilgilendiren konularda ilgili birimlerle koordinasyonu,
3) Ruhsata esas proje incelemesi ve onayı ile değişikliklere ait işlemleri,
4) Ruhsat verilmesi işlemlerini,
yürütmek veya yürütülmesini sağlamak ve ruhsatı tescil etmek,
b) Genel Müdür tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
Özel sağlık tesisleri faaliyet daire başkanlığı
MADDE 7 – (1) Özel Sağlık Tesisleri Faaliyet Daire Başkanlığının görevleri şunlardır:
a) Gerçek kişiler ile özel hukuk tüzel kişilerine ait hastane ve bağlı binaları ile tıp merkezlerine faaliyet izin belgesi düzenlenmesi,
b) Gerçek kişiler ile özel hukuk tüzel kişilerine ait özel hastane ve tıp merkezleri ve binalarının
1) Ruhsatlandırma sonrası ilk faaliyet izin belgesini düzenleme,
2) Uzmanlık dalı, tıbbi hizmet birimi, cihaz ilave-iptali, isim, adres, sahiplik-unvan değişiklikleri, yatak artırma/azaltma, kuruluş ve kadro devri, birleşme, taşınma işlemleri ve planlamayı ilgilendiren konularda ilgili birimlerle koordinasyonu,
3) Mesul müdür ve yardımcılığı değişikliği işlemlerinin takibi,
4) Faaliyetini askıya alma, durdurma ve kapatma, tekrar faaliyete başlaması ile ilgili işlemleri, gerektiğinde süreli veya süresiz ruhsat iptali,
5) Faaliyetlerini izlemek,
işlemlerini yürütmek veya yürütülmesini sağlamak,
c) Genel Müdür tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
Özel teşhis ve tedavi merkezleri daire başkanlığı
MADDE 8 – (1) Özel teşhis ve tedavi merkezleri daire başkanlığının görevleri şunlardır:
a) Üremeye yardımcı tedavi merkezleri, hiperbarik oksijen tedavi merkezlerini ve genetik hastalıklar tanı merkezlerini planlamak, ruhsat düzenlenmesi ve iptali işlemlerini yürütmek, faaliyetlerini izlemek, tesis izni verilmiş kaplıcalara tedavi amaçlı sağlık hizmeti sunulmasına yönelik izin vermek,
b) Özel ağız ve diş sağlığı merkezlerinin, müstakil olarak veya sağlık kuruluşları bünyesinde açılan/açılacak müessese ve ünitelerin, muayenehanelerin, polikliniklerin, ağız diş sağlığı muayenehane ve poliklinikleri, diş protez laboratuarları, psikoteknik değerlendirme merkezleri, evde bakım hizmeti sunan kuruluşlar, sağlık kabinleri, ecza dolapları ve benzerlerinin
1) Faaliyetlerini izlemek,
2) Ruhsat verilmesi ve iptali işlemlerini,
3) Mesul müdür ve yardımcılığı belgesi düzenleme ve değişikliği işlemlerinin takibini,
4) Dönüşüm, birleşme ve taşınma, kat ilavesi, ek bina ve proje tadilatı, yatak/ünite artırma/azaltma, sahip/unvan değişikliği işlemlerini,
yürütmek veya yürütülmesini sağlamak ve tescil etmek,
c) Genetik hastalıklarda uluslararası biyolojik materyal nakil işlemlerini değerlendirmek, genetik hastalıklar ile ilgili yapılan araştırma ve çalışmalara ilişkin iş ve işlemleri yürütmek,
ç) Genel Müdür tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
Denetim ve değerlendirme daire başkanlığı
MADDE 9 – (1) Denetim ve değerlendirme daire başkanlığının görevleri şunlardır:
a) Sağlık kurum ve kuruluşlarının mevzuata, Bakanlık politika ve düzenlemelerine uygunluk denetimini, Bakanlık Denetim Hizmetleri Başkanlığı, Bağlı Kuruluş Denetim Birimleri ile işbirliği içerisinde yürütmek ve gerekli yaptırımları uygulamak veya uygulatmak,
b) Özel sağlık kuruluşlarının denetimine ilişkin yöntem ve teknikleri geliştirmek, denetim rehberleri hazırlamak, denetimlerin etkinliğini ve verimliliğini artırıcı tedbirler almak,
c) Özel sağlık kuruluşlarının iş ve işlemleri hakkında şikâyet başvurularını değerlendirmek, gerektiğinde inceleme yapmak,
ç) Bakanlık sağlık denetçilerince yapılan olağan ve olağandışı denetim raporlarına ilişkin işlemleri yürütmek,
d) Sağlık kurum ve kuruluşlarında performans denetimi yapmak,
e) Sağlık kurum ve kuruluşlarınca yapılan bilgilendirme ve tanıtımlarla ilgili gerektiğinde inceleme yapmak, mevzuata aykırılığı tespit edilenler ile ilgili gerekli yaptırımları uygulamak veya uygulatmak,
f) Sağlık kurum ve kuruluşlarının faaliyetleri hakkında gerektiğinde denetim ve değerlendirme yapmak amacıyla bilimsel nitelikli komisyonlar kurmak,
g) Genel Müdür tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
Sağlık turizmi daire başkanlığı
MADDE 10 – (1) Sağlık Turizmi Daire Başkanlığının görevleri şunlardır:
a) Sağlık turizmi ve turistin sağlığı ile ilgili hizmetleri planlamak, gerekli izinleri vermek,
b) Sağlık turizmi ile ilgili iş ve işlemleri ilgili kurum ve kuruluşlarla koordineli olarak yürütmek,
c) Yaşlı ve engelli turizmi ve termal turizmi ile ilgili kaplıcaları, içme merkezlerini ve iklim kür merkezlerinin (Klimaterapi merkezlerini) faaliyetlerini sağlık turizmi açısından izlemek,
ç) Yurt dışından ülkemize tedavi amaçlı gelecek hastaların sağlık turizmi açısından kabul kriterlerini oluşturmak ve bu hastaların talep ve şikâyetlerini incelemek,
d) Sağlık turizmi ve turistin sağlığı kapsamındaki hastalara gerektiğinde yardım ve danışmanlık hizmetlerini sunmak ve kayıtlarını tutmak,
e) Sağlık serbest bölgeleri ile buralarda sunulacak sağlık hizmetlerine ilişkin iş ve işlemleri yürütmek,
f) Sağlık alanında ikili işbirliği kapsamında ülkemize gelen ve tedavisi uygun görülen hastalara ilişkin işlemleri planlamak ve koordine etmek,
g) Genel Müdür tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
Organ, doku nakli ve diyaliz hizmetleri daire başkanlığı
MADDE 11-(1) Organ, doku nakli ve diyaliz hizmetleri daire başkanlığının görevleri şunlardır:
a) Ülkenin doku ve hücre nakli hizmetlerini koordine etmek, doku bilgi bankası oluşturmak, kordon kanı bankası kurulmasını sağlamak,
b) Organ, doku, hücre nakli uygulayan merkezler ve diyaliz ile ilgili hizmetleri planlamak, ruhsat düzenlenmesi ve iptali işlemlerini yürütmek, faaliyetlerini izlemek,
c) Organ ve doku nakli hizmetlerinin yürütülmesini sağlamaya yönelik olarak Ulusal Organ ve Doku Nakli Koordinasyon Sistemi ile ilgili tüm iş ve işlemleri yürütmek,
ç) Organ nakli bilincini artırma, beyin ölümü tespiti ve kadavra verici sayısının artırılmasına yönelik çalışmaları yürütmek,
d) Organ ve doku vericilerinin sayısının artırılmasına yönelik çalışmalar yapmak,
e) Organ Nakli hizmetlerinde yararlanılan laboratuarlara ilişkin çalışmaları koordine etmek,
f) Gerektiğinde çalışma ve bilimsel komisyonlar kurmak ve sekretarya işlemlerini yürütmek,
g) Genel Müdür tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
Tıbbi laboratuar hizmetleri daire başkanlığı
MADDE 12 – (1) Tıbbi laboratuar hizmetleri daire başkanlığının görevleri şunlardır:
a) Kamuya ve özel sağlık tesislerine ait tıbbi tanı laboratuar hizmetlerini planlamak, tıbbi tanı ve doku tipleme laboratuarlarına ilişkin ruhsat düzenlenmesi ve iptali işlemlerini yürütmek, faaliyetlerini izlemek,
b) Tıbbi tanı laboratuarlarının kalite kontrol sistemlerini uygulamalarını sağlamak ve sonuçlarını değerlendirmek,
c) Tıbbi tanı laboratuarları ve araştırma laboratuarlarının görev ve yetkilerine ilişkin mevzuat oluşturmak,
ç) Test maliyetlerinin analizini yapmak ve iyileştirilmesi çalışmalarını yürütmek,
d) Cihaz ve alt yapıya yönelik teknolojik gelişmeleri izlemek ve değerlendirmek,
e) Laboratuar disiplinlerine göre testlerin sınıflandırılmasına dair çalışma yapmak,
f) Laboratuarların standardize edilen yöntemleri uygulamalarına ve laboratuarlar arası karşılaştırmalı testlerle doğru tanı koyma uygulamasına ilişkin çalışma yürütmek,
g) Gerektiğinde çalışma ve bilimsel komisyonlar kurmak ve sekretarya işlemlerini yürütmek,
ğ) Genel Müdür tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
Kan hizmetleri daire başkanlığı
MADDE 13 – (1) Kan hizmetleri daire başkanlığının görevleri şunlardır:
a) Kan hizmetlerini planlamak, kan hizmet birimlerinin ve terapötik aferez merkezlerine ilişkin ruhsat düzenlenmesi ve iptali işlemlerini yürütmek, personel, araç-gereç, hizmet, iş ve işleyiş standartları açısından çalışma esas ve usullerini belirlemek, faaliyetlerini izlemek,
b) Kan Hizmet Birimleri ve Terapötik Aferez Merkezlerinde ve bu birim ve merkezlerin denetiminde görev yapacak personelin eğitim ve sertifikalandırma işlemlerini yürütmek
c) Kan Bankacılığı ve Transfüzyon Tıbbı Eğitim Merkezlerinin ve Terapötik Aferez Eğitim Merkezlerinin yetkilendirilmesi işlemlerini yürütmek,
ç) Kan ve Kan Ürünleri ve Terapötik Aferez ile ilgili verilerin toplanmasını sağlamak ve analizini yapmak,
d) Kan ve Kan Ürünleri ile ilgili Hemovijilans Ağının oluşturulmasını sağlamak ve bildirimi yapılan “istenmeyen ciddi etki ve olayları” takip etmek ve değerlendirmek,
e) Olağanüstü durumlarda, ülkenin kan ve kan ürünleri ihtiyacı için gerekli olan kan tahsis planlarını hazırlamak ve güncel tutmak,
f) Gerektiğinde çalışma ve bilimsel komisyonlar kurmak ve sekretarya işlemlerini yürütmek,
g) Genel Müdür tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
Hasta hakları ve tıbbi sosyal hizmetler daire başkanlığı
MADDE 14 – (1) Hasta hakları ve tıbbi sosyal hizmetler daire başkanlığının görevleri şunlardır:
a) Hasta hakları ve tıbbi sosyal hizmet birim ve kurullarını oluşturmak ve bu kurulların görevlerini belirlemek ve çalışmalarını izlemek,
b) Hasta hakları ve tıbbi sosyal hizmet birim ve kurullarının kurulmasını sağlamak, buralarda görev yapacak personelin niteliğini belirlemek,
c) Türkiye’de tedavisi mümkün olmayan hastaların Yurt Dışı Sağlık Kurulu Raporlarını onaylamak ve bu hastalara ilişkin iş ve işlemleri yürütmek,
ç) Evde sağlık hizmetleri standartlarını oluşturmak ve bu kapsamda hizmet sunan kurumları yetkilendirmek,
d) İnsan haklarına ilişkin uluslararası sözleşmeler kapsamında ülkemize yapılan ziyaret ve inceleme raporları doğrultusunda gündeme gelen konulara ilişkin çalışma yapmak,
e) Alkol ve madde bağımlılığı tedavi merkezlerine yönelik standartları belirlemek, açılışlarına izin vermek, izlemek ve madde bağımlılığı tıbbi tedavi sonrası rehabilitasyon çalışmalarını organize etmek,
f) Seyrek görülen hastalıklara yakalanan hastaların sağlık hizmetine erişimini kolaylaştırmaya yönelik çalışma yapmak,
g) Genel Müdür tarafından verilen diğer görevleri yapmak.
Sağlık hizmet standartları daire başkanlığı
MADDE 15 – (1) Sağlık hizmet standartları daire başkanlığının görevleri şunlardır:
a) Uyku bozuklukları tanı ve tedavi merkezleri, yoğun bakım, yanık ve yara bakım üniteleri/merkezleri gibi özellik arz eden merkezleri planlamak ve bu ünitelere/merkezlere ait ruhsat düzenlenmesi ve iptali işlem