13 Ocak 2025, Pazartesi
spot_img
Ana SayfaDernekten HaberlerYeni Hizmet Kalite Standartları İçin Genel Bir Değerlendirme

Yeni Hizmet Kalite Standartları İçin Genel Bir Değerlendirme

Yeni Hizmet Kalite Standartları İçin Genel Bir Değerlendirme

01/03/2011 Tarihli ve 9489 sayılı Makam Onayı ile “Sağlıkta Performans ve Kalite Yönergesi” 01/07/2011 tarihi itibariyle yürürlüğe konulmuş bulunmaktadır. Yönergeye göre Kamu ve özel hastaneler için ayrı ayrı olarak hazırlanan Özel Hastaneler Kalite Standardı ve Hizmet Kalite Standartları rehberi (Kamu hastaneler için geliştirilmiş standart) tek bir çatı altında toplanmış bulunmaktadır. Yeni adı Hastane Hizmet Kalite Standartları olan bir önceki standartlardan oldukça farklılıklar arz etmektedir:

-Kamu ve özel ayrımı bitmiştir. Standart Eğitim araştırma hastaneleri ve talep eden Üniversite Hastaneler içinde geçerlidir.

-Yeni bir metodolojiye sahiptir. 4 dikey ve bir yatay boyuttan oluşmaktadır. (Bakınız Şekil 1)

Şekil 1: Yeni Hizmet Kalite Standartları

-Puanlama sistemi değişmiştir. Puanlamada 5 ve 5’in katları kullanılır. (Puanlama için Şekil 2′ ye bakınız) . En düşük puan 5 en yüksek puan ise 20 puandır.

Şekil 2: Puanlama Sistemi

-Kodlama sistemi değişmiştir. Kodlama 5 kısımdan oluşmaktadır. Kodlamada, ilk 4 kısım iki basamaklı sayılardan, 5’nci kısım bir harften oluşur. Örnek: 01.04.03.00.H

-Yeni uygulamalar istenmektedir. (Beyaz kod, Akılcı İlaç Kullanımı vb.)

-İndikatör sistemi yeni bir boyut olup 20 faktör başlığı altında ayrıntılandırılmış ve geliştirilmiştir.

-Dikey boyutta yer alan Sağlık Hizmeti bölümüne Psikiyatri faktörü eklenmiştir.

-Kurumsal Hizmet Yönetimi adlı başlıkta yeni eklemeler yapılmıştır. Acil Durum ve Afet Yönetimi adlı yeni bir ayırım vardır.

-Hazırlanan standartların uygulama ve değerlendirme sürecinde uygulayıcılar ve değerlendiriciler arasında ortak bir dil oluşturulması amacıyla tanımlamalar yapılmıştır. 22 ifade tanımlanmıştır.

-Bilgilendirme tablosu sayesinde standartlarda ne anlaşılması ve nasıl değerlendirilmesi gerektiğine yönelik açıklamalar yapılmıştır. Uygulayıcılara rehberlik yapılmıştır.

-Görüntüleme Hizmet süreleri tanımlanmıştır.

-Standartların uygulaması aşamasında kurumun özelliğinden ve/veya uygulamasından dolayı kurumda geçerliliği olmayan standartlar belirlenerek değerlendirme dışında tutulmasını sağlayacak bir strateji takip edilmiştir. Bu standartlar değerlendirme sürecinde puanlandırılmaz.

-Ülkede sağlık kurumlarını kamu, özel ve üniversite olarak ayırmadan hizmet standardizasyonunda yakınlık sağlamak, kurumlar arası deneyim paylaşımı için zemin hazırlamak ve sağlıkta ulusal kalite sisteminin kurulması amacıyla (vurgu bana ait) kamu, üniversite ve özel hastanelerde pilot çalışmalar yapılarak tüm kurumları kapsayacak şekilde “Hastane Hizmet Kalite Standartları” hazırlanmıştır.

-Kamu hastaneleri yeni standarttan bu sene değerlendirmeye tabi tutulmayacaktır.

Sonuç olarak, bu yeni standart hastaneler için kalite çalışmalarında kullanabilecekleri ciddi bir yol haritası niteliği taşımaktadır. Bakanlık temsilcilerini bu yaptıkları çalışmadan dolayı tebrik etmek gerekir. Ek 1 olarak değerlendirilen ve yedi alt bölümden oluşan Hizmet kalite Standartlarını tek bir kitap başlığı altında toplama çalışmasının ciddi katma değer üreteceğini düşünmekteyim. Saygılarımla&hellip.

7/3/2011

Yard.Doç.Dr. Mehmet Nurullah Kurutkan

RELATED ARTICLES

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.

Most Popular